Fysiotherapie richt zich op het bewegingsapparaat

Home / Blog / Klachten / Fysiotherapie richt zich op het bewegingsapparaat

Vrijwel iedereen is wel bekend met het begrip fysiotherapie. Het is goed mogelijk dat je zelf al eens een bezoek hebt gebracht aan een fysiotherapeut voor een revalidatie of de behandeling van een blessure of andere pijnklachten. Fysiotherapie richt zich dan ook op het zogeheten bewegingsapparaat. Veel pijnklachten zijn gerelateerd aan een verkeerde houding of een verkeerde groei van spieren door een foute beweging of een blessure. Fysiotherapie helpt je dan ook met allerlei klachten en behandelingen die betrekkingen hebben op gewrichten, zenuwen, banden en spieren. In veel gevallen kom je bij de fysiotherapeut terecht na een doorverwijzing van een arts, maar je kunt ook op eigen initiatief naar de fysiotherapeut, bijvoorbeeld wanneer een oude blessure weer terugkeert.

Tip: https://fysioclub.nl/mtc/locaties/fysiotherapie-doetinchem/

Fysiotherapie helpt niet alleen bij de behandeling, maar ook bij het voorkomen van blessures

Er zitten zeel veel voordelen verbonden aan het bezoeken van een fysiotherapeut. Fysiotherapie is niet alleen gericht op de behandeling van klachten en blessures, maar speelt ook een belangrijke rol bij preventie van toekomstige blessures. Het is dan ook niet zo dat je altijd naar een fysiotherapeut toegaat die je behandelt waarna de klachten verholpen zijn. In de meeste gevallen word je zelf ook aan het werk gezet en krijg je oefeningen mee voor thuis om op de juiste manier spiergroepen en gewrichten te trainen die kunnen aansterken en de klachten verhelpen en voorkomen in de toekomst. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vrijwel elk topsport team een eigen fysiotherapeut in dienst heeft. Een fysiotherapeut is in staat om een blessure of gewrichtsprobleem in een vroegtijdig stadium te ontdekken en deze bij de oorzaak aan te pakken.

Uitgelicht: https://fysioclub.nl/jvdi/locaties/fysiotherapie-helmond/

Een bedrijfsfysio kan helpen het ziekteverzuim te verminderen

Niet alleen sportclubs en verenigingen, maar ook steeds meer andere bedrijven kiezen ervoor om een fysiotherapeut in dienst te nemen. Een fysiotherapeut kan zich bijvoorbeeld richten op het aannemen van een goede houding voor kantoorpersoneel. Door het personeel hierin te coachen en begeleiden kunnen toekomstige blessures worden verholpen en kan het ziekteverzuim op de lange termijn aanzienlijk verminderd worden. Wanneer je als particulier gebruik maakt van een fysiotherapeut is het zorg om vooraf te checken met je verzekering of je in aanmerking komt voor een vergoeding. Fysiotherapie is meestal niet in het basispakket inbegrepen en ook het aantal sessies dat vergoed wordt is in sommige gevallen gelimiteerd.

Bekijk ook